3 generaties motorsport

WED 27/11/19 Huurkarten
3 generaties motorsport

laat je inspireren door dit uitzonderlijke raceverhaal

‘Opi Nijs’ streed naast toppers als Freddy Loix...

'Opi' Phil Nijs kwam pas rond 18 jaar in aanraking met de motorsport en was toen regelmatig te vinden op het motorcross parcours in Genk (Horensbergdam). Omwille van zijn bedrijf moest hij helaas stoppen met crossen, maar supporters overtuigden hem ervan om terug iets met autosport te doen. Hij was pas 33 jaar toen hij rally reed naast toppers zoals Freddy Loix, Patrick Smeyers en François Duvals' vader. Volgens Phil wist hij zelf eigenlijk nog veel te weinig over rally of motorsport, omdat hij eigenlijk nooit echt een degelijke opleiding gehad had. Toch wist hij heel wat te winnen in die periode waaronder de 'Rally of Isle of Man', Montecarlo en de Mille Miglia race in Italië. Verder heeft hij een 4 à 5 andere copiloten opgeleerd die uiteindelijk in de top van België terechtkwamen...

Opi Nijs stelt zich tot op de dag van vandaag af: "Als ik toen de mogelijkheid had gehad om echt van een degelijke opleiding te genieten... Hoe ver zou ik dan geraakt zijn?"

Comeback op zijn 70e!

Op zijn 70ste maakte Phil zijn comeback in de rallysport met zoon Danny als bijrijder tijdens de sezoensrally in Bocholt. Waarom hij op zijn 70ste en na jaren inactiviteit toch weer met rally begon? “Dat zit erin hé, het laat je niet los.

    

Het is een ‘vergif’…

Verder bracht Phil ook zijn dochters met de sport in contact en al snel werd dochter Mary-Rose zijn copiloot. Toen tweede dochter Patricia op haar 24e ook de rallykriebels kreeg werd ook zij voor een tijdje Opi's copiloot. Dit duurde helaas niet lang. Patricia: "zelf rijden was geen probleem, maar naast iemand in de auto zitten en hem niet zelf besturen was niets voor mij. Ik werd er letterlijk ziek van. Ik heb in die periode wel heel veel van Opi geleerd". Dan begon Patricia in slalom met een Mini Cooper, maar dit was na een tijdje geen uitdaging meer. Verder werd ze door de toenmalige Genkse burgemeester gevraagd om als één van de weinige vrouwelijke piloten de Ford Fiesta Cup mee te rijden. Naast 60-jarige copiloot Christina Ruysenvelts werd Patricia derde in de Subaru van Opi. Daarna heeft Patricia ook nog een tijdje gereden met haar eigen vrouw als copiloot, maar door hun bedrijf Multyconstruct hadden ze beiden geen tijd meer voor rally of andere autosporten. Toch kriebelt het nog vaak, “het is gewoonweg een vergif” beamen zowel Phil als Patricia. Uiteraard in de positieve zin… De 600 bekers in onze garage zijn hier het ultieme bewijs van, de keerzijde is dat je ze allemaal moet afstoffen...

    

Kleinzoon Sam Nijs neemt de fakkel over

Patricia: "Nu ligt de focus volledig op onze zoon Sam. Het ultieme doel is om met Sam een Classic Mini Cooper op te bouwen, zodoende hij veel kan bijleren over mechaniek. Door slalom leert hij behendigheid en het nemen van bochten. Karten is helemaal anders dan rally, maar ook bij karting is het van belang een zuivere rijlijn aan te houden, dus we zullen nog heel regelmatig op het karting circuit van Genk te vinden zijn. In principe zou de combinatie van karten met rally haalbaar moeten zijn. Onze gouden familieregel luidt trouwens: “gaat niet bestaat niet”.

Geen toeval meer

Waarom Sam begon te karten? Opi gunt zijn kleinzoon alles en wil hem alle kansen geven qua opleiding. Hij heeft die kansen zelf nl. nooit gehad en heeft zich altijd afgevraagd hoe ver hij geraakt zou zijn als hij zelf een degelijke opleiding had kunnen genieten. Anderzijds vroeg Patricia’s vrouw Inge (door Sam ook ‘mami’ genoemd) of hij wilde karten.

Verder stond het gewoonweg in de sterren geschreven, want Phils’ eerste motorcross nummer was 38, mami Inge reed in nummer 38 en het eerste kartnummer van Sam was ook het nummer 38! Toeval? Neen… Gewoonweg meant to be.