Studenten PXL-IT, Mediaan en Karting Genk voegen digitale dimensie toe aan karting

VR 16/02/18
Studenten PXL-IT, Mediaan en Karting Genk voegen digitale dimensie toe aan karting

De 'gamification' van karting

Acht studenten Toegepaste informatica van Hogeschool PXL werken samen met het softwarebedrijf Mediaan en met Karting Genk aan Mixed Reality-toepassingen voor karting. Ze gaan bekijken hoe ze met digitale mogelijkheden een dimensie aan deze autosport kunnen toevoegen. Een van de toepassingen is een virtuele coach, die via een slimme bril de rijstijl van de racer moet verbeteren. De nieuwe toepassingen worden ontwikkeld in iSpace, de hoogtechnologische projectruimte van PXL op de Corda Campus. Het doel van deze projecten is de studenten onder te dompelen in een echte professionele omgeving, waarbij onder meer vorm en inhoud, het respecteren van afspraken en deadlines, en een goede verstandhouding met klanten, partners en projectcoach van cruciaal belang zijn.      

Punten verdienen door rijstijl

Micha Verboeket, directeur Mediaan Hasselt: "We zijn continu op zoek naar nieuwe technologische mogelijkheden en hoe we hiermee een nieuwe beleving kunnen creëren. De essentie blijft natuurlijk ongewijzigd: ook met de laatste nieuwe kart-technologie willen we de snelste ronde blijven rijden. Maar tegelijk willen we meer, veel meer. De karting-toepassing creëert een persoonlijke coach die via een slimme bril tijdens het rijden virtuele objecten op de baan projecteert. Verder worden de karts met elkaar verbonden waardoor informatie van andere deelnemers zichtbaar wordt. De coureur verdient punten door zijn rijstijl en met nieuwe spelelementen die worden toegevoegd, een beetje zoals een echte versie van Mario Kart. Samen met PXL-IT en Karting Genk gaan we dit concept uitwerken en testen, om te zien waar de mogelijkheden liggen in de toekomst".

Francis Vos, departementshoofd PXL-IT vult aan: “Onze laatstejaars informatica bouwen in multidisciplinaire teams over verschillende afstudeerrichtingen heen concrete projecten of prototypes voor bedrijven. Ze doen dit op iSpace, onze projectruimte op de Corda Campus, of bij de bedrijven zelf. Vanzelfsprekend werken ze met de laatste nieuwe technologie en maken ze toepassingen die op korte termijn ons leven drastisch zullen veranderen. Op iSpace kunnen ze hiervoor beschikken over de nodige faciliteiten, zoals een Augmented Reality/Virtual Reality- en een Robotics-lab. 

Technisch een behoorlijke uitdaging...

Wesley Hendrikx, lector informatica en teamcoach: “Als coach is het mijn taak om erop toe te zien dat de studenten dit project aanpakken volgens de regels van de kunst. De studenten hebben deze kans met beide handen gegrepen. Technisch is dit project een behoorlijke uitdaging. We combineren technologieën en hardware zoals ‘Unity’, de ‘HoloLens’ en een ‘GPS tracker’. Toch zijn onze studenten erin geslaagd om op basis daarvan een mooi prototype uit te bouwen.”

Ruben Lassau-Strauven, een van de acht IT-studenten: “Mediaan bedacht een uitdagende opdracht waarbij we met nieuwe technologieën aan de slag mochten gaan. Bij dit project is, naast het opleveren van een prototype, ook de samenwerking tussen de afstudeerrichtingen en Mediaan van essentieel belang. We zijn nu helemaal klaar om van onze stage een succes te maken.”

Hoe toepassen bij Karting Genk?

Lise Moermans, Marketing Manager Karting Genk: “Alhoewel karting al een zeer hoog belevingsgehalte heeft, zouden virtuele elementen dit alleen maar kunnen versterken. Met onze nieuwe website en straks ook een handige app waar je onder andere je rondetijden en rijstatistieken kan bekijken, werken we hard aan de digitale ontwikkeling van ons bedrijf. Wij springen dan ook graag mee op de ‘virtuele’ kar en zien dit project als een meerwaarde voor onze activiteiten. Qua toepassingen denk ik bijvoorbeeld aan onze kartopleidingen waar dan de ideale lijn of de rempunten virtueel op het circuit kunnen worden weergegeven. Of dat je bijvoorbeeld punten bijkrijgt als je goed bezig bent en er punten worden afgetrokken als je fouten maakt.Wie weet kunnen we in de toekomst ‘gamekartsessies’ invoeren waarbij je, behalve snelle rondetijden halen, ook items moet ‘vangen’ om punten bij te krijgen.… Bedoeling is om tijdens ons Wereldkampioenschap (9 september) demonstraties te geven met de HoloLens. Meer info over ons WK karten.

Lees de artikels in de krant

Dit project stond vandaag ook in het Nieuwsblad en Het Belang Van Limburg